Se rendre au contenu

Samenwerking met het hoger onderwijs – onverwachte deuren gaan open

Door Cedric Henrion

Soms komt een gesprek met meer terug dan je ooit had kunnen voorzien. Dat merkte ik toen ik een meeting had met de directeur van het provinciaal onderwijs van Luik, verantwoordelijk voor een groot netwerk van lagere en secundaire scholen.

Van interesse naar verbeelding

Hij toonde meteen veel interesse voor onze aanpak en stelde voor om samen te zitten met de directeurs van de CLB-centra om te bekijken hoe Human Patterns hun werking zou kunnen versterken. Dat alleen al was waardevol.

Maar wat daarna gebeurde, verraste me nog meer. De directeur begon luidop na te denken over hoe onze aanpak verder geïntegreerd en verbeterd kon worden binnen het provinciaal onderwijs. Hij ging zelfs een stap verder: “Waarom zouden we dit niet meteen meenemen in het hoger onderwijs?”

Een onverwachte kans

Zo stelde hij me voor om studenten in de bachelor assistent-psycholoog te begeleiden bij hun eindwerk. We hebben vijf mogelijke thema’s gedefinieerd, die we de komende jaren hopen uit te werken: 

  • Onderzoek naar de effectiviteit van de HP-aanpak versus de ADA-tool, met aandacht voor verschillen in ouderbetrokkenheid en communicatie.
  • Onderzoek naar de langetermijneffecten van de HP-aanpak op zittenblijven en heroriëntatie, inclusief de rol van ouder-kindcommunicatie.
  • Onderzoek naar de adoptie van de HP-aanpak door leerkrachten, en de factoren die het gebruik in de klas bevorderen of belemmeren, in samenhang met ouderbetrokkenheid.
  • Onderzoek naar de impact van de HP-aanpak op zelfkennis en motivatie van leerlingen, vergeleken met klassieke begeleiding, en hoe ouders deze effecten ervaren.
  • Onderzoek naar de verschillen in effectiviteit van de HP-aanpak tussen subgroepen, zoals onderwijsvormen, socio-economische contexten en gender, en de perceptie van ouders daarbij.

Meer dan verwacht

Wat begon als een kennismakingsgesprek, groeide uit tot een breed samenwerkingsvoorstel dat zowel de praktijk in scholen als de academische wereld kan versterken. Het is een prachtig voorbeeld van hoe Human Patterns niet alleen jongeren vooruithelpt, maar ook onderzoekers, leerkrachten en beleidsmakers kan inspireren om samen de toekomst van jongeren sterker te maken.